Strona główna  |  Cytowanie  |  Kontakt  |  Szukaj  | 
« poprzednia strona następna strona »

Wykorzystanie sieci Internet przez polskie firmy (2001 r.)

Charakterystyka badania

Celem badania było sprawdzenie stopnia wykorzystania sieci Internet do celów promocji marketingowej przez firmy korzystające z sieci, ich planów co do dalszego wykorzystania, stosunku do promocji wykorzystującej Internet oraz wad i zalet takiej formy promocji.

W badaniu posłużono się mechanizmem analogicznym do badań użytkowników sieci Internet, tj. kwestionariuszem ankietowym zamieszczonym na stronach WWW w witrynie znajdującej się pod adresem badanie.ae.krakow.pl. Ponieważ badanie kierowane było wyłącznie do firm, kwestionariusz ten pozostawał "ukryty" dla odwiedzających witrynę. Dostęp do niego można było uzyskać poprzez łącze rozsyłane pocztą elektroniczną wraz z wiadomością zapraszającą do udziału w badaniu.

Listę adresową potencjalnych respondentów badania tworzono dwuetapowo, co umożliwiło wyeliminowanie odpowiedzi pochodzących od osób prywatnych, nie będących pracownikami żadnej firmy. W etapie pierwszym stworzono obszerną listę adresową osób, które - m.in. ze względu na format adresu e-mail - mogły zostać uznane za aktywne zawodowo. Adresy e-mail w pierwszym etapie pozyskiwane były z wielu źródeł. Łącznie, po eliminacji duplikatów, zgromadzono w pierwszym etapie bazę 9 758 adresów poczty elektronicznej.

Dokładnie połowa adresów wygenerowanych losowo z tej listy posłużyła w drugim etapie badania jako lista wysyłkowa do pozyskiwania finalnych adresów kontaktowych do osób, które miały być respondentami badania. Pocztą elektroniczną wysłano na wyselekcjonowane adresy prośbę o podanie imienia i nazwiska oraz adresu e-mail osoby odpowiedzialnej za marketing w firmie, w której pracują, a w przypadku braku takiej osoby - o podanie analogicznych danych właściciela, kogoś z kierownictwa lub zarządu firmy. Efektem dwukrotnego mailingu zawierającego prośbę o podanie imienia i nazwiska oraz adresu e-mail osoby odpowiedzialnej w firmie za marketing było stworzenie finalnej bazy 1 078 adresów e-mail potencjalnych respondentów badania, wykorzystanych następnie podczas badania właściwego.

Przyjęta metoda tworzenia operatu miała na celu objęcie badaniem jak największej liczby różnych firm, także tych, które nie posiadają rozbudowanej witryny WWW (posiadając jedynie tzw. miniwitrynę, a nawet nie będąc w ogóle obecnymi na stronach WWW). Pomimo podjętych wysiłków, mających na celu z jednej strony randomizację próby, z drugiej zaś jej maksymalną dyspersję, a mając też na względzie brak możliwości porównania charakterystyk populacji badanej z charakterystykami populacji generalnej, reprezentatywność próby należy uznać za ograniczoną. Zastosowany przy tym celowy dobór próby do badania, uwzględniający wyłącznie firmy korzystające z poczty elektronicznej i posiadające możliwość przeglądania stron WWW, ogranicza reprezentatywność pozyskanych wyników wyłącznie do populacji badanej i uniemożliwia ekstrapolowanie wyników na całą przedmiotową zbiorowość.

Właściwe badanie firm przeprowadzono na przełomie września i października 2001 r. Prowadzona na bieżąco kontrola podstawowych wskaźników wykazała, że już po pierwszych dwóch tygodniach badania, podczas których pozyskano 311 wpisów w bazie danych, podstawowe charakterystyki badanych firm nie wahały się o więcej niż 4,5 punktu procentowego. W wyniku powtórnej akcji zapraszającej do udziału w badaniu po następnym tygodniu badania wskaźniki te nie wahały się o więcej, niż 2,5 punktu procentowego. Badanie zakończono w dniu 22 października 2001 r., otrzymując - po weryfikacji surowych danych - zbiór ankiet wypełnionych przez 481 różnych firm.

« poprzednia strona następna strona »